Toldbodgade 8
6520 Toftlund
74929797

2018/19 Operaprogram I Toftlund Biograf

2018/19 Operaprogram for Toftlund Biograf

Biografen arbejder på at få en aftale istand med Metropolitan Operaen i New York. Lykkes aftalen vil alle visninger foregå på søndage med start kl 11:00 på følgende dage

11. november Aida
25. november Samson et Dalila
2. december La Fanciulla del West
16. december Marnie
20. januar La Traviata
17. februar Adriana Lecouvreur
10. marts Carmen
7. april Regimentets datter (La Fille du Regiment)
12. maj Die Walkure
16. juni Dialogues des Carmelites


Pris pr. forestilling vil kr. 200.- inc forfriskning i pause Vi arbejder på at give mulighed for bestilling/køb af mindre anretning, Der vil som minimum være en pause af 30 minuters varighed




Operaprogram, tryk her for at se program
 

 
E-mail:    
 
Mobil:    
 
 

lørdag 28. juli

André Rieu 2018 Maastricht Koncerter Juli


O

    lørdag 28. juli

    2t 25min

    Ikke vurderet

    André Rieu 2018 Maastricht Koncerter Juli

    20:00
    O - Sal 1
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    O
    En af verdens mest populære optrædende kunstnere, Valsekongen André Rieu, har meddelt at hans 2018 Maastricht koncerter via satellit vil blive sendt til mere end 2.000 biografer over hele verden i weekenden 28. og 29. juli, når han atter optræder i sin hjemby Maastricht med dette års tema HYLDEST TIL KÆRLIGHEDEN.

    ‘Amore, My Tribute to Love’, er den verdensberømte violinists kærlighedserklæring til musik, og kærligheden til både hans familier; hans kone og børn og selvfølgelig hans Johann Strauss orkester, som han har optrådt sammen med i mere end 30 år. Hermed følger han op på sidste års album ‘Amore’, der indeholder hans version af klassiske og populære kærlighedssange fra hele verden.

    De uforglemmelige koncerter der hver år finder sted i Andrés hjemby, Maastricht i Holland, er en oplevelse for livet. I de smukke middelalderlige omgivelser fyldes byens flotte torv med fans fra alle kroge af verden, som alle nyder André optræden sammen med hans 60 personers store Johann Strauss Orkester tillige med sopraner, tenorer og helt specielle gæster.

    Koncerterne er fyldt med morskab og fornøjelser for alle aldre. Andrés helt enestående hyldest til musikken som ingen andre, opleves hvert år af et større og større tusindtalligt publikum i de danske biografer. Hvert år får biografpublikummet en lang række ekstra oplevelser bag scenen, og kommer herudover tæt på de optrædende som ingen andre.
    Biografpremiere: Lørdag 28. juli
    Instruktion:
    Skuespillere: André Rieu
    Spilletid: 02:25
    Censur: Ikke vurderet

    søndag 29. juli

    André Rieu 2018 Maastricht Koncerter Juli


    O

      søndag 29. juli

      2t 25min

      Ikke vurderet

      André Rieu 2018 Maastricht Koncerter Juli

      16:00
      O - Sal 2
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      O
      En af verdens mest populære optrædende kunstnere, Valsekongen André Rieu, har meddelt at hans 2018 Maastricht koncerter via satellit vil blive sendt til mere end 2.000 biografer over hele verden i weekenden 28. og 29. juli, når han atter optræder i sin hjemby Maastricht med dette års tema HYLDEST TIL KÆRLIGHEDEN.

      ‘Amore, My Tribute to Love’, er den verdensberømte violinists kærlighedserklæring til musik, og kærligheden til både hans familier; hans kone og børn og selvfølgelig hans Johann Strauss orkester, som han har optrådt sammen med i mere end 30 år. Hermed følger han op på sidste års album ‘Amore’, der indeholder hans version af klassiske og populære kærlighedssange fra hele verden.

      De uforglemmelige koncerter der hver år finder sted i Andrés hjemby, Maastricht i Holland, er en oplevelse for livet. I de smukke middelalderlige omgivelser fyldes byens flotte torv med fans fra alle kroge af verden, som alle nyder André optræden sammen med hans 60 personers store Johann Strauss Orkester tillige med sopraner, tenorer og helt specielle gæster.

      Koncerterne er fyldt med morskab og fornøjelser for alle aldre. Andrés helt enestående hyldest til musikken som ingen andre, opleves hvert år af et større og større tusindtalligt publikum i de danske biografer. Hvert år får biografpublikummet en lang række ekstra oplevelser bag scenen, og kommer herudover tæt på de optrædende som ingen andre.
      Biografpremiere: Lørdag 28. juli
      Instruktion:
      Skuespillere: André Rieu
      Spilletid: 02:25
      Censur: Ikke vurderet

      søndag 11. november

      The Met 2018: Aida


      O

        søndag 11. november

        3t 36min

        Ikke vurderet

        The Met 2018: Aida

        11:00
        O - Sal 1
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        O
        Aida er frem for alt historien om kærlighedens forhold i et ubarmhjertigt og totalitært samfund.

        Det er den russiske stjernesopran Anna Netrebko, der – for første gang på The Met – synger partiet som den etiopiske slave Aida i åbningsforestillingen på The Mets nye sæson, og hendes rivalinde Amneris synges af den fabelagtige mezzosopran Anita Rachvelishvili fra Georgien. Og tenoren, de begge vil have fingre i, synges af lettiske Aleksandrs Antonenko.

        Et solisthold i den absolutte topklasse netop nu.
        Biografpremiere: Lørdag 6. oktober
        Instruktion: Dirigent: Nicola Luisotti.
        Skuespillere: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Aleksandrs Antonenko, Quinn Kelsey, Dmitry Belosselskiy
        Spilletid: 03:36
        Censur: Ikke vurderet

        søndag 25. november

        The Met 2018: Samson og Dalila


        O

          søndag 25. november

          3t 04min

          Ikke vurderet

          The Met 2018: Samson og Dalila

          11:00
          O - Sal 1
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          O
          Der er masser af både vold og erotik den bloddryppende historie om Samson, den overnaturligt stærke jødiske helt, og ekskæresten Dalila, der ikke er jøde, men derimod af filistrenes slægt.

          Jøderne og filistrene er i krig, og Dalila lokker Samsons hemmelighed ud af ham; hans styrke sidder i hans flotte hårpragt! Mens Samson sover tager hun fat med saksen, og så kan filistrene nemt tage Samson til fange – og de holder sig ikke tilbage, men stikker bl.a. øjnene ud på ham.
          Men Samson får nu alligevel krammet på filistrene i den spektakulære slutscene...takket være lidt praktisk indblanding ovenfra.

          Det er den prisvindende instruktør Darko Tresnjak, der her får sin debut på The Met, efter bl.a. at have vundet en Tony Award for sin opsætning af musicalen A Gentleman’s Guide to Love & Murder. Her kan han arbejde videre med begge temaer.
          Biografpremiere: Lørdag 20. oktober
          Instruktion: Dirigent: Mark Elder
          Skuespillere: Elîna Garanèa, Roberto Alagna, Laurent Naouri, Elchin Azizov, Dmitry Belosselskiy
          Spilletid: 03:04
          Censur: Ikke vurderet

          søndag 2. december

          The Met 2018: La Fanciuelle del West


          O

            søndag 2. december

            3t 22min

            Ikke vurderet

            The Met 2018: La Fanciuelle del West

            11:00
            O - Sal 1
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            O
            En rigtig western-opera med cowboys, en barsk kvindelig saloonejer, en forklædt og charmerende forbryder og en forelsket sherif. Puccini satte alle sejl til, da han i 1910 skulle skrive en opera netop til The Met i New York.
            Operaens virkelige topnavne kan tælles på få hænder, men tenoren Jonas Kaufmann er helt sikkert med på en hvilken som helst liste over tidens største sangere. Her er han nærmest typecastet som Dick Johnson, en berygtet bandit, som egentlig hedder Ramerrez, og som nu skjuler sig i den guldgraverflække, hvor den smukke og seje Minnie ejer saloonen Polka. Johnson og Minnie forelsker sig i hinanden, men fortiden er ved at indhente ham.
            Det er sopranen Eva-Maria Westbroek, der synger rollen som den pistolbevæbnede saloonejer, og dirigenten Marco Armiliato garanterer sammen med The Mets eminente orkester en tur til det vilde vesten med Puccinis veloplagte og medrivende musik.
            Biografpremiere: Søndag 2. december
            Instruktion:
            Skuespillere:
            Spilletid: 03:22
            Censur: Ikke vurderet

            søndag 16. december

            The Met 2018: Marnie


            O

              søndag 16. december

              2t 52min

              Ikke vurderet

              The Met 2018: Marnie

              11:00
              O - Sal 1
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              O
              Operakomponisten Nico Muhly har skrevet Marnie over Winston Grahams roman, som allerede i 1964 blev filmatiseret af Alfred Hitchcock.

              Historien kredser om den traumatiserede pige Marnie, som hader farven rød, som vokser op og bliver kleptoman, konstant skifter identitet, og som senere bliver afpresset til at indgå ægteskab med Mark Rutland, efter at hun har stjålet penge fra ham. Marks frustrationer over at Marnie ikke kan tåle at blive berørt af en mand eskalerer og han ender med at voldtage hende.
              Næste dag forsøger hun at begå selvmord.

              Mark sætter sig for at løse mysteriet om Marnie, og til sidst husker hun det hele...også hvorfor hun hader alt, der er rødt.

              The Met har bestilt operaen Marnie I samarbejde med English National Opera i London, hvor operaen havde premiere i 2017. Isabel Leonard synger titelpartiet overfor barytonen Christopher Maltman som hendes mand - og dirigenten Robert Spano får sin debut på The Met med en ægte operagyser helt frisk fra fad.
              Biografpremiere: Lørdag 10. november
              Instruktion: Dirigent: Robert Spano
              Skuespillere: Isabel Leonard, Janis Kelly, Denyce Graves, Iestyn Davies, Christopher Maltman
              Spilletid: 02:52
              Censur: Ikke vurderet

              søndag 20. januar

              The Met 2018: La Traviata


              O

                søndag 20. januar

                3t 07min

                The Met 2018: La Traviata

                11:00
                O - Sal 1
                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                O
                Tuberkulose var en sygdom, som nærmest eksploderede i første halvdel af 1800-tallet. Det var den mest almindelige dødsårsag blandt mennesker i Europas store byer – og den slags hverdagsbegivenheder plejede man ikke at skrive operaer om.

                Men da romanen Kameliadamen, af Alexandre Dumas den yngre, udkom i 1848 fik Verdi fat i bogen – og han tænkte med det samme i operabaner, da han læste historien.

                Operaen fik titlen La Traviata - “den vildførte kvinde”.

                Det er The Mets nye musikchef, Yannick Nézet-Séguin, der dirigerer Michael Mayers nye opsætning af Verdis udødelige klassiker – med sopranen Diana Damrau i glansrollen som Violetta, og med bel-canto-tenoren Juan Diego Flórez som hendes elskede Alfredo.
                Biografpremiere: Lørdag 15. december
                Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
                Skuespillere: Diana Damrau, Juan Diego Flórez, Quinn Kelsey
                Spilletid: 03:07
                Censur:

                søndag 17. februar

                The Met 2019: Adriana Lecouvreur


                O

                  søndag 17. februar

                  3t 33min

                  Ikke vurderet

                  The Met 2019: Adriana Lecouvreur

                  11:00
                  O - Sal 1
                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                  O
                  Francesco Cilea skrev operaer i den s¿rlige italienske verismo-stil omkring år 1900, hvor det handlede om at beskrive verden mere virkelighedstro end i de gamle operaer fra f¸r.

                  Cileas operaer er ikke så kendte som f.eks. Puccinis, men er dog i samme klasse, når det g¿lder om at udnytte sopranernes udtryksmuligheder helt til kanten.

                  Anna Netrebko får selskab på scenen af tenoren Piotr Beczaùa. En del af handlingen foregår i en fuldt funktionsdygtig rekonstruktion af et barokteater.

                  Mesterinstrukt¸ren David McVicar har iscenesat produktionen, som er et samarbejde mellem flere af verdens absolut st¸rste operahuse, bl.a. Covent Garden i London, Liceu-operaen i Barcelona; Wiens Statsopera, Pariseroperaen og The Met, som har fået den erfarne Gianandrea Noseda til at dirigere opf¸relserne i denne s¿son.
                  Biografpremiere: Lørdag 12. januar
                  Instruktion: Dirigent: Gianandrea Noseda
                  Skuespillere: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Piotr Beczala, Carlo Bosi, Ambrogio Maestri
                  Spilletid: 03:33
                  Censur: Ikke vurderet

                  søndag 10. marts

                  The Met 2019: Carmen


                  O

                    søndag 10. marts

                    3t 21min

                    Ikke vurderet

                    The Met 2019: Carmen

                    11:00
                    O - Sal 1
                    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                    O
                    Det er mezzosopranen Clémentine Margaine, der synger titelpartiet, når Bizets udødelige Carmen er på programmet. Tenoren Roberto Alagna står også på scenen, sammen med sin kone, sopranen Aleksandra Kurzak, som den søde pige Micaëla. Hende burde Don José nok have taget i stedet for Carmen.

                    Så var historien til gengæld nok blevet kedeligere, for det var Carmen og hendes brug-og-smid-væk-forhold til de mænd, hun møder, der først og fremmes var et chok for mange, der gik til premiere i Paris 3. marts 1875.

                    Aldrig før havde de set så realistisk en opera; storrygende fabriksarbejdersker, kriminelle sigøjnere, en helt, der er desertør – og så endda et mord for åbent tæppe!
                    Den slags var pariserpublikummet ikke vant til...de skulle jo bare have en underholdende aften i operaen.

                    Musikken var også dengang radikal og avanceret; orkestret havde mange prøver inden premieren, og de protesterede voldsomt mod den moderne, uforståelige musik, der blev beskyldt for at mangle melodier - noget man godt kan more sig lidt over i dag, hvor operaen er én af de mest populære overhovedet, og hvor alle kan synge med på “Jeg elsker Carmen...”.
                    Biografpremiere: Lørdag 2. februar
                    Instruktion: Dirigent: Louis Langrée
                    Skuespillere: Aleksandra Kurzak, Clémentine Margaine, Roberto Alagna, Alexander Vinogradov
                    Spilletid: 03:21
                    Censur: Ikke vurderet

                    søndag 7. april

                    The Met 2019: Regimentets datter


                    O

                      søndag 7. april

                      2t 35min

                      Ikke vurderet

                      The Met 2019: Regimentets datter

                      11:00
                      O - Sal 1
                      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                      O
                      Normalt er tenorens høje C kulminationen i en arie – en tone, som mange tenorer på én gang frygter og glæder sig til at brillere med. Men hvad, hvis der nu ikke bare er ét højt C, men hele 9 lige efter hinanden?

                      Sådan er virkeligheden i Tonios berømte og berygtede arie fra første akt af Donizettis Regimentets datter; her skal tenoren op på det høje C hele ni gange – og det er heldigvis ikke det store problem for bel-canto-sangeren Javier Camarena, som står på scenen som den forelskede soldat med den smukke stemme sammen med den sydafrikanske sopran Pretty Yende, der også har slået sit navn fast som specialist i netop den virtuose og melodirige musik, som de italienske komponister med Rossini, Bellini og Donizetti i spidsen skrev i første halvdel af 1800-tallet.

                      Smuk sang var i centrum, og det gjorde heller ikke noget, hvis handlingen var fyldt med gags og morsomme optrin. Instruktøren Laurent Pellys opsætning leverer masser af begge dele.
                      Biografpremiere: Lørdag 2. marts
                      Instruktion: Dirigent: Enrique Mazzola
                      Skuespillere: Pretty Yende, Stephanie Blythe, Javier Camarena, Maurizio Muraro
                      Spilletid: 02:35
                      Censur: Ikke vurderet

                      søndag 12. maj

                      The Met 2019: Valkyrien


                      O

                        søndag 12. maj

                        4t 55min

                        Ikke vurderet

                        The Met 2019: Valkyrien

                        11:00
                        O - Sal 1
                        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                        O
                        Med sine fire dele med omkring 15 timers musik i alt er Nibelungens ring med sine fire operaer på ingen måder en normal opera, men en hel verden man kan drage ind i og bruge år af sit liv på at blive klogere på – og af.

                        I Valkyrien tager historien for alvor fart, og det berømte valkyrieridt i 3. akt er blevet nærmest ikonisk, ikke mindst da Francis Ford Coppola brugte musikken som underlægning til et helikopterangreb i filmen Dommedag nu.

                        Robert Leparge enorme scenografi – der vejer så meget, at scenegulvet måtte understøttes for ikke at bryde sammen under vægten – er omdrejningspunktet for historien om incest, magtsyge og tvangsægteskaber. Alt i den helt store og imponerende skala, som Wagner er en mester i at levere.
                        Biografpremiere: Lørdag 30. marts
                        Instruktion: Dirigent: Philippe Jordan
                        Skuespillere: Christine Goerke, Eva-Maria Westbroek, Jamie Barton, Jamie Barton, Greer Grimsley
                        Spilletid: 04:55
                        Censur: Ikke vurderet

                        søndag 16. juni

                        The Met 2019: Dialogues des Carmélites


                        O

                          søndag 16. juni

                          3t 09min

                          Ikke vurderet

                          The Met 2019: Dialogues des Carmélites

                          11:00
                          O - Sal 1
                          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                          O
                          Poulencs opera bygger på en virkelig historie om de grusomme og barbariske hændelser, der for mange blev hverdag i årene omkring den franske revolution.

                          Handlingen foregår i den lille franske by Compiegne, hvor søstrene i byens katolske karmeliterinde-kloster er blevet arresteret af de revolutionære. De bliver taget med til Paris, men nægter at afsværge deres tro – og når operaen er slut, er 16 nonner blevet ofre for guillotinens skarpe økseblad.

                          Isabel Leonard er den unge Blanche de La Force, og hun spiller op imod den legendariske finske sopran Karita Mattila som priorinden. Som altså begge må lade livet sammen med deres medsøstre i den gribende slutscene, hvor Poulenc virtuost bruger lyden af guillotinens 16 hovedafhugninger til at sende kuldegysninger ned ad ryggen på os, der hører på.
                          Biografpremiere: Lørdag 11. maj
                          Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
                          Skuespillere: Isabel Leonard, Adrianne Pieczonka, Erin Morley, Karen Cargill, Karita Mattila
                          Spilletid: 03:09
                          Censur: Ikke vurderet